Varför mineraler är nödvändiga

Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning i samband med stress. En kombination av magnesium, zink och B-vitamin kan vara bra vid långvarig stress. Det hjälper även till att bibehålla normal benstomme, tänder och stärker vårt hjärta. Magnesium har också en avslappnande och kramplösande effekt och rekommenderas ofta vid muskelkramper. Kan även vara till hjälp vid sömnbesvär och när man har svårt att slappna av.

Kalcium är viktigt för skelett, leder och muskler. D-vitamin förbättrar kalciumomsättningen i kroppen. Kalcium i kombination med magnesium används vid benbrott och andra läkningsprocesser, som benskörhet, hår, hud och naglar, domningar och stickningar i armar och ben.

Zink bidrar till normal syra-basbalans och skyddar cellerna mot oxidativ stress. Positiv påverkan på benstommen och immunsystemet. Kan användas vid akuta förkylningar, eksem/akne/hudbesvär, och vid stress.

Selen är en mycket viktig antioxidant. Den förstärker effekterna av E -och C-vitamin, höjer immunförsvarets skyddande verkan, stärker hjärtats och andras musklers funktioner. Förebygger stress, hjärtsjukdomar, blodpropp och tidigt åldrande.

Krom får hungerkänslan och sockersuget att minska. Balanserar blodsockret. Vidare reducerar krom blodfetterna och kontrollerar kolesterolhalten i blodet. Åderförkalkning kan tillbakabildas genom behandling med krom

Om författaren Visa alla poster Författarens webb

Ulrika Wahlstedt

Ulrika Wahlstedt

Ulrika är utbildad Homeopat och naturmedicinare sedan 1997 och är Hälsohemschef på Masesgården.
Ulrika har bott i Australien i åtta år. Under dessa år studerade och influerades hon av Aboriginalfolkets kultur och naturmedicin. Ulrika har erfarenheter från Karl-Otto Aly på Tallmogården, Lily Johansson på Föllingegården och Kurt Donsbach på Santa Monica sjukhuset. Ulrikas hälsofilosofi grundar sig på balans mellan det fysiska, mentala och själsliga.