Tankar kring mat och hälsa

”Vi har inte med sjukdomar att göra utan med livsföringsfel” sade Are Wearland , Sveriges hälsoprofil i början på 1900-talet. Ja, i den frågan håller jag verkligen med Are Wearland och kan konstatera att i det fallet var det bättre förr än nu. Maten var mera näringsrik och det var mindre stillasittande och stress.

Om vi kunde bli mer medvetna och förstå betydelsen av det vi stoppar i oss, tror jag att vi hade sett färre av våra vanligaste välfärdsjukdomar.

Självklart ska maten vara en njutning, men vi får inte bortse från att det är näringen i maten som ger cellerna den energi de behöver. Den energi som ska få oss att må bra och orka i vardagen. Vi pratar om vitaminer, mineraler, kolhydrater, protein och fett.

Kvalitet på maten är också av betydelse. Vad är kvalitet på maten för dig?  Blanka skinande äpplen eller är det ok med naturlig matthet. Apelsinjuice med en hård kall gul färg eller en naturlig mjuk varm ton på den gula färgen. För mig är kvalitet en giftfri odlad frukt eller grönsak, där man nästan kan se hur vitaliteten och näringen sprudlar .

Ibland kan det vara svårt att få tag i produkter utan tillsatser och kemikalier, men om det finns är det självklart att föredra.  Jag brukar ha som riktlinje att det är ok, med 1 max 2 E-nummer i en produkt och biodynamiska produkter får från mig högsta betyg.

Väljer man att inte vara vegetarian till hundra procent, utan att man även vill ha kött och fisk , så är ekokött att föredra framför kött från djur i den stora industrin. Intresset för ekologisk mat har ökat. 2013 var 20% av nötkreaturen uppfödda med ekologisk produktion. Det är en ökning med 58% sedan 2009. För får är ökningen ännu större, 73%. Idag är vart femte får ett ekofår.

Många ser maten som något att snabbt stoppa i sig för att mätta den tillfälliga hungern eller energisvackan, utan att tänka på vilka konsekvenser det har för kroppen. Att äta under stress, gör mer skada än nytta i vår kropp.

”Du ska dricka din föda” kommer från den äldre naturmedicinen och betyder att man ska tugga maten så noga att den mycket att den blir som en soppa. Tuggningen gör att saliven och magsäcken börjar producerar enzymer som har en viktig funktion genom att bl a bryta ner maten, så att näringen lättare kan tas upp ur vår föda, för att sedan transporteras via levern ut till våra celler och ge cellen  den energi den behöver för att göra sitt jobb. Man ska helst dricka före eller efter maten, inte till maten. Risken är då att man sköljer ner halvtuggad mat.

”Back to basic”, maten ska göras från grunden med kvalitativa råvaror. Näringsrik hemlagad utan konstiga tillsatser. Idag finns det ca 5000 olika livsmedel i en butik och mer än hälften är processade, med en kvalitet som är underlägsen dess naturliga motsvarigheter.

 

Om författaren Visa alla poster Författarens webb

Ulrika Wahlstedt

Ulrika Wahlstedt

Ulrika är utbildad Homeopat och naturmedicinare sedan 1997 och är Hälsohemschef på Masesgården.
Ulrika har bott i Australien i åtta år. Under dessa år studerade och influerades hon av Aboriginalfolkets kultur och naturmedicin. Ulrika har erfarenheter från Karl-Otto Aly på Tallmogården, Lily Johansson på Föllingegården och Kurt Donsbach på Santa Monica sjukhuset. Ulrikas hälsofilosofi grundar sig på balans mellan det fysiska, mentala och själsliga.