Grön näring!

Under mina föreläsningar på Masesgården pratar jag ofta om den ”gröna müslin”. Det är en gluten- och laktosfri müsli som du enkelt gör själv.
Grunden består av skalade hampafrön som är en naturlig proteinkälla. Hampafrön innehåller även mineraler, enzymer och har en optimal balans mellan de viktiga fettsyrorna omega 3 och omega 6. Jag använder dessa frön i stället för havregryn.
Sedan bygger jag på med solrosfrön, pumpakärnor och hela sesamfrön. Dessa fröer tillför bland annat folat, fosfor, vitamin E, kalcium, magnesium och zink. Jag lägger även till chiafrön, ett frö som är späckat med nyttigheter: det innehåller höga halter och rätt balans av omega 3 och omega 6 (8ggr mer omega 3 än lax), järn (3ggr mer järn än spenat), kalcium (6gr mer kalcium än mjölk), magnesium (15 ggr mer än broccoli), högre halter av antioxidanter än superbäret blåbär och är helt fritt från gluten, laktos, mjölkprotein och soja. Alla dessa fröer tillför ju också ett härligt crunch till müslin!
Jag fyller på med Fibermin, som är torkad morot. Morötter är bland annat bra för synen, huden och innehåller pektin – som sänker blodsockret. Min müsli innehåller även psylliumfröskal som är en naturlig fiber för att hålla magen i gång.
Lite torkad frukt om man önskar och nyponskalsmjöl som ger det naturliga C-vitaminet.
Det gröna får du genom att lägga i korngräs eller torkad nässla.
Vill man kan man smaksätta med mandlar och cashew- eller paranötter. Lite riven kokos blir också jättegott. Behöver du extra B-vitaminer så tar du i 1 dl B-jäst i muslin.
1-3 msk av ”gröna müslin” till din gröt eller yoghurt med lite bär eller frukt är en perfekt början på dagen. Eller varför inte mixa ner i en smoothie på eftermiddagen?
Den äldre naturmedicinen sa ”att vi bör dricka 1 liter vatten före frukost för att skölja vår kropp och njurar”. Jag brukar rekommendera ½ liter vatten/potatisvatten före frukost, Tillsätt gärna 1 tsk Molkosan eller ekologisk äppelcidervinäger i vattnet. Potatisvatten gör du genom att skiva en ekologisk potatis, behåll skalet. Lägg skivorna i en tillbringare, fyll på med ca en liter vatten och låt stå kallt över natten. På morgonen häller du den mängd du vill ha i en kastrull och värmer till fingervarmt. Potatisvattnet som blir över håller sig ett par dagar i kylskåpet. Ta även som vana att dricka 1 kopp te av åkerfräken eller te gjort av torkad nässla.
Många idag lever ett hektiskt liv och äter inte frukost av olika anledningar. Mitt råd är att man i alla fall dricker en grön, näringstät drink på morgonen.
En grön drink kan bestå av 3 dl växtmjölk av något slag + frukt/bär + 3-4 msk proteinpulver (kovassla, risprotein eller hampaprotein, undvik GMO sojaprotein pulver) + 1 msk Helhetshälsa super green eller korngräspulver. Häll i mer vatten till önskad konsistens. Det blir totalt ca 5-8 dl ljuvlig näring till din kropp. De dagar du hinner förespråkar jag en lugn stund där du tar dig tid att äta frukost.
Till lunch rekommenderar jag varmt att ta som vana att äta en råkostsallad, som består av rivna morötter, broccoli, blomkål och rödbetor på en bädd av ruccolasallad. Strö på lite groddar och en god vinägrett efter egen smak.
Broccolin brukar man säga är kung bland grönsakerna. Innehåller rikligt med vitamin C, K, E, B6, B1,B2, B3 och A vitaminer. Vi hittar även mineraler såsom järn, kalcium, kalium, magnesium och zink.
Kokar du broccolin, så tänk på att inte koka den mer än 5-8 minuter, bättre är att ångkoka den för att bevara näringen. Broccoli kan även ätas rå.
Forskarna har kommit fram till att antioxidanten sulforafan, som finns i broccolin, stärker kroppens förmåga att försvara sig mot cancerceller. Den kan även förhindra att cancercellerna delar på sig och på så sätt hämmas tillväxten av tumören. Sulforafan skyddar även våra luftvägar, är bra mot diabetes, högt blodtryck och har en betydande roll för leverns avgiftningsfunktion i kroppen.
Forskningen visar också på att den största halten av sulforafan hittar man i broccoligrodden när den är 3 cm hög, ca 20-50 gånger mer än själva broccolin. Därför gör man idag näringspreparat av ”torkad broccoligrodd”. Finns i vår webbutik ; )
Vill du göra egna broccoligroddar? Skölj broccolifrö, så dem tunt på ett fuktigt hushållspapper och ställ dem på ett ljust ställe. Efter 4-7 dagar är groddarna färdiga. Broccolifrön hittar du hos hälsokosten.

                  

Om författaren Visa alla poster Författarens webb

Ulrika Wahlstedt

Ulrika Wahlstedt

Ulrika är utbildad Homeopat och naturmedicinare sedan 1997 och är Hälsohemschef på Masesgården.
Ulrika har bott i Australien i åtta år. Under dessa år studerade och influerades hon av Aboriginalfolkets kultur och naturmedicin. Ulrika har erfarenheter från Karl-Otto Aly på Tallmogården, Lily Johansson på Föllingegården och Kurt Donsbach på Santa Monica sjukhuset. Ulrikas hälsofilosofi grundar sig på balans mellan det fysiska, mentala och själsliga.