Solenergi på vintern

De senaste åren har det pratats mycket om vitamin D3. Nu kommer flera studier som visar hur vitamin D3 samverkar med vitamin K2. De två vitaminerna bidrar tillsammans till att behålla en normal benstomme, K2 har en förmåga att binda kalcium till skelettet. Med andra ord räcker det inte bara med vitamin D3. Nu när vi går in i mörkare tider blir det än viktigare med ett tillskott av vitamin D3 eftersom vi den här tiden på året inte får vitaminet från solen. Nedan hittar du rekommendationer för daglig dosering av vitamin D3 och K2.

När är det aktuellt att ge D3-vitamin?

Rekommendationen är att alla som vistas på nordliga breddgrader tar ett tillskott av vitamin D3 från oktober till maj, utöver det så bör följande grupper fundera över tillskott året runt:

  • spädbarn, barn och kvinnor som är gravida eller ammar.
  • de som inte solar och vistas mycket inomhus
  • personer med mörk hudton (ju mörkare pigmentering desto mer exponering för solen krävs för att bilda D-vitamin)
  • personer med autoimmuna sjukdomar
  • vid MS, Parkinson, Alzheimer, depression, hjärt-/kärlproblem och vid infertilitetsproblem
  • vid benskörhet (tillsammans med K2)

Dosering av D3-vitamin

Spädbarn: 500-1000 IE

Från 1 års ålder: 1000-2000 IE

Tonåringar: 2000-5000 IE

Vuxna: 2000–10000 IE (En sammanställning av studier på D-vitamin visar att det inte förekommer någon toxicitet vid intag på upp till 10000 IE/dag)

D-vitaminstatus och konsekvenser

Toxiskt i blodet: mer än 250 nmol/l kan leda till hyperkalcemi, vilket innebär förkalkning

Friskt: 75-250 nmol/l

Normalt: 100-125 nmol/l

Obalans: 25-75 ger ökad risk för diabetes, hjärt-/kärlsjukdomar, MS, cancer, benskörhet och depression. (Obalans kan bero på ensidig kost eller att man undviker solen.)

Brist: under 25nmol/l kan leda till muskelsvaghet, skört skelett, sarkopeni (muskelbrist= muskelmassan minskar gradvis med åren), orkeslöshet och frakturer läker sämre.

Vitamin K2:s inverkan på kroppen

Vitamin K2 för kalcium till skelettet och motverkar på så vis förkalkningar, det håller våra kärl rena, påverkar energinivån och har en anti-inflammatorisk effekt.

När är det aktuellt med extra K2?

  • de som har förkalkade kärl (arterioskleros, även känt som åderförfettning/åderförkalkning)
  • vid hjärtsjukdom
  • vid benskörhet
  • vid osteoartrit (en form av ledgångsinflammation)
  • vid svag läkningsförmåga av frakturer
  • vid utmattningstillstånd
  • vid låga energinivåer

Daglig dosering av K2-vitamin

Barn från 5 års ålder: 45 ug

Personer som behandlas med blodförtunnande medicin såsom Waran 45 ug OBS! följ PK-värdet genom blodprov.

Tonåring och vuxna: 90 ug

Vid benskörhet och förkalkning av kärl: 180 ug

Om författaren Visa alla poster Författarens webb

Ulrika Wahlstedt

Ulrika Wahlstedt

Ulrika är utbildad Homeopat och naturmedicinare sedan 1997 och är Hälsohemschef på Masesgården.
Ulrika har bott i Australien i åtta år. Under dessa år studerade och influerades hon av Aboriginalfolkets kultur och naturmedicin. Ulrika har erfarenheter från Karl-Otto Aly på Tallmogården, Lily Johansson på Föllingegården och Kurt Donsbach på Santa Monica sjukhuset. Ulrikas hälsofilosofi grundar sig på balans mellan det fysiska, mentala och själsliga.